Beschrijving
Doelgroep en doel
‘Surfen op emoties’ is voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Zij leren met hun emoties om te gaan en meer grip te krijgen op hun gedachten en gedrag.
Opbouw
Deze module bestaat uit 5 sessies. In de eerste sessie leren de jongeren over de Dialectische Gedragstherapie voor Jongeren (DGT-J) en gaan zij na of de behandeling op dit moment bij hun past. Ook stellen ze samen met hun behandelaar een gedragsanalyse en crisisplan op. In de volgende onderdelen leren de jongeren 4 vaardigheden: aandachtsvaardigheden, omgaan met emoties, crisisvaardigheden en omgaan met relaties. De jongeren leren over de verbinding tussen hun gedachten, gevoelens en gedrag en hoe zij oordeelvrij hun gedrag kunnen waarnemen en beschrijven. Ze gaan daarbij aan de slag met het eigen maken van effectief, probleemoplossend gedrag. Vervolgens leren de jongeren 5 vaardigheden die hen helpen om met een overweldigende emotie om te gaan, zodat zij impulsief gedrag kunnen voorkomen: voor- en nadelen afwegen, afleiden, kalmeren, ontspannen en accepteren. Ze gaan aan de slag met verschillende oefeningen om zich deze vaardigheden eigen te maken. Daarnaast leren de jongeren verschillende vaardigheden die ze helpen in het contact met anderen. Ze onderzoeken wat ze lastig vinden in sociale situaties en lezen over veel voorkomende belemmeringen in het omgaan met anderen. Ook leren ze over drie doelen die belangrijk zijn in het omgaan met anderen. Gedurende de behandeling, vullen de jongeren een G-schema in voor bepaalde gebeurtenissen waarin zij een heftige emotie hebben ervaren en houden zij met een dagboekkaart bij hoe het met hen gaat.
Onderbouwing
Deze module is ontwikkeld door het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en Jouw Omgeving. Het is gebaseerd op de Dialectische Gedragstherapie voor Jongeren (DGT-J) die is ontwikkeld door Marsha Linehan.