Ga naar de inhoud

Datagestuurde zorg | Sander van Tilburg

Datagestuurde zorg

Hoe meer data, hoe beter de zorg. Dat is de stelling van Sander van Tilburg. Administreren is dus misschien niet altijd even leuk, maar het is wel zinvol.

We weten het allemaal: zorgverleners zijn overbelast, niet in de laatste plaats door de administratieve lastendruk. Vaak wordt die administratie als zinloos beschouwd. Zorgverleners zijn alleen maar aan het registreren, hoor je dan, waardoor ze aan hun eigenlijke werk niet toekomen.

Toch is dat niet het hele verhaal, schreef ik in een eerdere blog. Want het komt natuurlijk voor dat met name verpleegkundigen en verzorgenden gegevens moeten vastleggen waarvan je je kunt afvragen of ze nu wel echt nodig zijn. Maar vaak is het vastleggen van die gegevens ook zinvol.

AI maakt datagestuurde zorg bereikbaar

Aan de voorbeelden die ik toen noemde – het nut van een goede overdracht, planning, reiskosten – voeg ik graag iets toe dat verder in de toekomst ligt: een nuttige toepassing van Artificial Intelligence (AI).

We registreren veel, maar we maken te weinig gebruik van die gegevens, en dat is jammer. Uit structureel vastgelegde data kun je namelijk veel informatie halen, als je er maar de juiste analyse op toepast. Veranderingen in gewicht, bloeddruk of saturatie, het kunnen allemaal aanwijzingen zijn voor een verandering in de medische toestand van de cliënt of patiënt, en dus kan het zinvol of zelfs noodzakelijk zijn om daarop te anticiperen.

Momenteel maken we nog weinig gebruik van AI, vooral omdat de zorg zo complex is en om zo’n grote zorgvuldigheid vraagt. De ‘superzorgcomputer’ IBM Watson functioneert alweer heel wat jaren, maar is vooral succesvol bij specifieke ziektes en aandoeningen. Maar intussen is datagestuurde zorg wel aan een opmars bezig, bijvoorbeeld ook bij de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve medicijnen.

Administreren heeft een doel

Als we deze ontwikkeling verder willen helpen, zijn er nog veel meer data nodig. Hoe meer data, hoe zinvoller de analyses en hoe beter de conclusies. Als ze maar gestructureerd worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt.

Administreren heeft dus zin. Nu al voor het opvragen van gegevens en het zichtbaar maken van trends, en straks voor een betere zorg die meer is toegespitst op de patiënt.  Dus als we blijven administreren en dit ook nog op een makkelijkere manier kan, werken we naar een win-winsituatie.

 

Sander van Tilburg

Chief Technology Officer

Terug naar blogartikelen