Van Neynsel, een ouderenzorgorganisatie in de regio Den Bosch, gaat gebruik maken van de SDB leeroplossingen. Teamleider Ina Snier legt uit waarom ze deze keuze heeft gemaakt. ‘We hebben bij de SDB Groep eigenlijk alleen maar met ervaren mensen te maken die weten waarover het gaat.’
‘We hebben zo’n duizend mensen in dienst, en iedereen in de organisatie maakt deel uit van onze leercultuur. Van hoog tot laag. Leren is de beste manier om jezelf te ontwikkelen en de kwaliteit van je werk voortdurend te verbeteren.’ Dat zegt Ina Snier, teamleider van de Van Neynsel Academie. Werken aan deskundigheidsbevordering, verdieping en verbreding, interne scholingen en training en het opleiden voor diverse diploma’s – dat zijn volgens haar de belangrijkste doelstellingen van de Academie. Met als doel goede zorg en ondersteuning te bieden aan cliënten.
Van Neynsel heeft eerder gebruik gemaakt van digitale leeromgeving van SDB Groep. ‘Werkplekleren staat in hun visie centraal, en dat spreekt ons aan,’ aldus Snier. ‘Wij willen onze opleidingen namelijk zo dicht mogelijk bij de praktijk brengen van degene die iets wil leren.’
De afgelopen jaren is het scholingsbeleid bij Van Neynsel fundamenteel veranderd. ‘We waren gewend om met vaste trainingsprogramma’s te werken. Iedereen kreeg elke twee jaar bijvoorbeeld een verplichte til- en transferscholing, of je daar nu behoefte aan had of niet.’
Dat doet Van Neynsel inmiddels niet meer. ‘We sluiten beter aan bij de behoeften van de medewerkers. Scholing gebeurt nu op aanvraag van de medewerkers. Alle teams krijgen vier keer per jaar een scholingsmiddag waar ze zelf bepalen over welke onderwerpen ze meer willen leren. Onze mensen zijn nu vanuit zichzelf gemotiveerd om een scholing te doen. Daardoor levert dat veel meer op.’
Dat alles vraagt uiteraard het nodige van de aanbieder van de leeroplossingen. Gebruiksgemak is voor Ina Snier een belangrijk criterium. Om te beginnen voor de Van Neynsel Academie zelf. ‘Onze applicatiebeheerders, die trainingen invoeren en planningen maken, moeten het systeem snel onder de knie krijgen.’
Maar gebruiksgemak is ook een voorwaarde voor de zorgmedewerkers die de trainingen volgen. En juist dat is volgens Snier een kwaliteit van de SDB Leeroplossingen. ‘We krijgen terug dat iedereen er goed mee kan werken. Medewerkers vinden intuïtief hun weg, bleek toen we navraag deden bij andere zorginstellingen.’
Van Neynsel ging voor het marktonderzoek nadrukkelijk zelf op zoek naar gebruikers. ‘Dat deden we omdat we een onafhankelijk oordeel wilden, en dat viel voor de SDB Groep positief uit.’
Uiteraard werd er bij de keuze op de kosten gelet, maar voor Van Neynsel stonden de kwaliteit van de toepassingen en het gebruiksgemak op de eerste plaats. ‘Uiteindelijk zijn we toch goedkoper uit doordat we konden stoppen met diverse pakketten van andere aanbieders. En we werken met een vaste fee, dat is voor mij als manager ook prettig. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.’
De samenwerking met de SDB Groep verloopt dus naar tevredenheid, zowel inhoudelijk als wat betreft het proces. ‘We hebben eigenlijk alleen maar met ervaren mensen te maken die weten waarover het gaat. Ze hebben oog voor wat wij nodig hebben en denken mee. Het is meer dan klantvriendelijk, het is echt klantgericht. En dat waarderen we.’
De samenwerking van Van Neynsel met de SDB Groep betreft ook de content van de trainingen. ‘Theorie is daarbij belangrijk, maar de praktijk ook. Bijvoorbeeld op het gebied van agressie, een thema waarmee je als zorgverlener helaas vaker te maken krijgt. Deelnemers aan de trainingen doen kennis op over de achtergronden en leren bijvoorbeeld hoe je moet de-escaleren, maar ze bespreken ook oplossingen uit hun dagelijkse praktijk. Daardoor is de toegevoegde waarde van de trainingen groot. Een bijkomend voordeel voor mij als manager is dat je de content van andere aanbieders naadloos in de SDB-systemen kunt integreren. Er zijn meer leveranciers die zeggen dat ze dat kunnen, maar de SDB Groep doet het ook binnen haar leeroplossingen.’