Ik zal je meteen geruststellen: nee, AI is niet bedoeld om robots in te zetten bij de verzorging of educatie van kinderen. Maar dat betekent niet dat AI geen waarde kan toevoegen aan de kinderopvang. Er zijn juist andere toepassingen die het onderzoeken waard zijn.
Laten we eens kijken naar een voorbeeld uit een andere sector. Bij SDB zijn we ook actief in de zorg. Onlangs hebben we een pilot gedaan in de GGZ. Bij een groot GGZ-centrum bleek dat intakes van nieuwe cliënten veel tijd kosten, vaak meer dan een uur per persoon. Met behulp van AI hebben we een oplossing ontwikkeld: AI neemt het gesprek op, maakt een transcript en koppelt dit via een script aan het intakeformulier. AI vult vervolgens de 40 vragen van het formulier in, waardoor de tijd die nodig is voor een intake wordt gehalveerd. Op jaarbasis levert dit een enorme tijdwinst op, die zorgt voor een efficiëntere inzet van personeel.
Kunnen we zoiets niet ook in de kinderopvang toepassen? Hoeveel tijd besteden jouw medewerkers op dit moment aan administratie in plaats van aan de kinderen? Stel je voor dat die tijd gehalveerd wordt. Wat zou dat betekenen voor de kwaliteit van zorg en aandacht?
Ook in de kinderopvang liggen duidelijke kansen voor AI. Stel je voor:
Oudergesprekken: Laat AI een gesprek opnemen en een samenvatting maken. Dit bespaart tijd en zorgt voor nauwkeurige verslaglegging.
Dagoverdracht: Gebruik AI om automatisch een overzicht voor ouders te genereren. Hierdoor wordt de communicatie efficiënter en consistent.
Medewerker monitoring: Een eenvoudige tool waarmee medewerkers dagelijks hun welzijn kunnen aangeven, zoals hoe ze zich voelen, of ze goed hebben geslapen, en eventuele zorgen. Dit geeft inzicht in het team en helpt mogelijke uitval vroeg te signaleren.
Administratie: Denk aan rapportages, observatieverslagen en andere administratieve taken. AI kan veel van dit werk overnemen, zodat meer tijd overblijft voor de kinderen.
Een goed voorbeeld is Kinderopvang Op Stoom in Haarlem, een organisatie die al stappen zet op dit gebied. Zij hebben een coachingstool ontwikkeld en gebruiken tools zoals ‘chat to pdf’, waarmee je snel en eenvoudig informatie uit beleidsdocumenten kunt halen.
Natuurlijk is privacy een belangrijk aandachtspunt. Gevoelige informatie kun je niet zomaar op het open internet verwerken. Maar het is mogelijk om voor organisaties afgeschermde omgevingen te bouwen waarin AI veilig toegepast kan worden. De risico’s van AI zijn reëel, maar daarover schrijf ik graag een volgende keer meer. Voor nu wil ik vooral prikkelen: hoe kan AI jouw werk eenvoudiger maken?
Om terug te komen op mijn eerste punt: nee, AI gebruik je niet voor de directe zorg van kinderen. Maar je kunt AI zeker inzetten om pedagogisch professionals beter te ondersteunen. Het doel? Minder tijd kwijt aan administratie en meer tijd voor waar het echt om draait: de zorg en opvoeding van kinderen.
Peter van Zijl, business development director SDB
Terug naar blogartikelen