“Wij zagen dat zorgmedewerkers allerlei verschillende digitale toepassingen gebruiken voor de informatie die zij nodig hebben,” vertelt Mark. “Wanneer moet ik werken, hoe is het met mijn cliënt, wat heb ik de afgelopen maand verdiend, welke e-learning is geschikt voor mij, wat moet ik registreren, hoeveel vakantiedagen heb ik nog? Om daar achter te komen, moet je op allerlei plekken inloggen en op allerlei soms gebruiksonvriendelijke manieren je informatie boven tafel krijgen. Dat moest makkelijker kunnen, dachten wij.”
“Als SDB Groep ontwikkelen we toepassingen op al deze gebieden,” vult Sander aan. “Een ECD, salarisadministratie, HR-systemen, e-learning, een vrijwilligersportaal, noem maar op. We hoeven dus alleen maar te koppelen en er één systeem van te maken. En er vervolgens voor zorgen dat het allemaal eenvoudig blijft. Dat laatste was misschien nog wel de grootste uitdaging van SDB Octopus, want iedereen wil voortdurend functies toevoegen. Maar het is ons toch gelukt.”
De ontwikkeling van SDB Octopus vond plaats samen met enkele klanten. “Wij hebben voortdurend bij de eindgebruikers getoetst wat zij nodig hadden en hoe we aan hun wensen konden voldoen. Wat heb je als zorgverlener nodig gedurende de dag, de week en de maand? Alleen als je dat aan de mensen zelf vraagt, kom je met een product waar ze echt iets aan hebben.”
Het ontwikkelen van de visie en het doorlopen van de pilots duurde meer dan een jaar, maar nu is SDB Octopus gereed en beschikbaar voor iedereen die er gebruik van wil maken. “We hebben al meer dan 11.000 gebruikers, en dat zullen er snel meer worden,” aldus Mark. “Dat werd ons al duidelijk toen we nog met de pilots bezig waren. We hadden per zorgorganisatie een selectie gemaakt van deelnemende zorgverleners, maar al snel begonnen hun collega’s zelf om SDB Octopus te vragen. Een mooier compliment kun je natuurlijk niet krijgen.”
SDB Groep is de enige aanbieder in Nederland met een dergelijke geïntegreerde app, zegt Sander. “Natuurlijk zijn er tal van handige toepassingen van andere leveranciers, maar een app waarin je echt alles kunt vinden, die was er nog niet. Daar kunnen wij nu dus in voorzien, en daar zijn we trots op. Het maakt ons opnieuw duidelijk hoe goed we zijn ingevoerd in de zorg en hoeveel we weten van het primaire en het secundaire proces.”
Zorgverleners ervaren SDB Octopus als makkelijk en intuïtief in het gebruik, besluit Mark. “Het bespaart tijd, en dat is natuurlijk al mooi. Maar het maakt ook dat zorgprofessionals meer plezier hebben in hun werk. Je bent immers niet de zorg ingegaan om administratieve handelingen uit te voeren of ingewikkelde ict-systemen te doorgronden. Dat hoeft nu dus niet meer. Je kunt als zorgverlener doen wat je leuk vindt en waarvoor je bent opgeleid: Namelijk het verlenen van de beste zorg aan de cliënt.
Terug naar blogartikelen