Ga naar de inhoud

Wie zet je op #1: de klant of de medewerker? | Peter van Zijl

Waar worden kinderopvang-medewerkers gelukkig van? Welke factoren spelen hierin een belangrijke rol? Om hier meer de vinger achter te krijgen hebben we op het congres van BSL|Management Kinderopvang met het thema Werkgeverschap in de kinderopvang zes workshops gegeven over werkgeluk. Aan de hand van de innovatieve methode ‘Beeldend Trainen’ hebben we zes groepjes van in totaal 45 pedagogisch medewerkers en managers hun top-zes van succesfactoren voor werkgeluk laten bepalen.

Workshop Werkgeluk in beeld

Hoe dat werkt? Je staat met zes mensen om een grote tablet heen, ook wel Beeldend Trainen genoemd . Deze speelt een reeks willekeurige fragmenten. Dat kan van alles zijn: muziek, beeld of interactie. Vervolgens kan iedere deelnemer stemmen op een aantal fragmenten en van dat geheel maakt het programma een top tien. Maar wat is nu echt van belang als het gaat om werkgeluk? Dit leidt tot een gesprek tussen de deelnemers en met elkaar bepalen ze welke fragmenten in de top-6 komen. Je kunt dit eventueel ook terugbrengen tot een top-3 maar dan heb je wat meer tijd nodig dan het uurtje dat we op het congres hadden.

De door SDB Groep ontwikkelde methode bleek een uitstekende manier om de dialoog op gang te brengen en consensus te bereiken. De deelnemers waren laaiend enthousiast over deze aanpak en de waardevolle inzichten die het opleverde.

Kinderen en team 

De resultaten van de workshops waren veelzeggend en unaniem. Twee factoren sprongen eruit:

  1. Werken met kinderen: Dit bleek de grootste bron van werkgeluk.
  2. Een fijn team: Saamhorigheid, teamspirit en plezier op de werkvloer waren essentieel.

Daarnaast kwamen andere belangrijke factoren naar voren, zoals erkenning, complimenten en waardering krijgen, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en een goede werk/privé-balans. Opvallend genoeg stond salaris relatief laag op de lijst: geld is dus niet de belangrijkste drijfveer voor werkgeluk.

Als je een stabiele en duurzame organisatie wil zonder al te veel verloop onder het personeel, is het goed om te weten waar je medewerkers gelukkig van worden. Gelukkige medewerkers zorgen voor een gezond bedrijf. In de jaren negentig werd dit al theoretisch onderlegd door de Harvard University met hun model The Service Profit Chain. Dit laat zien dat gelukkige en productieve medewerkers direct bijdragen aan tevreden en loyale klanten, wat uiteindelijk leidt tot meer winst en groei voor de organisatie.

Welzijn medewerkers belangrijker dan stipte dienstregeling

Kortom, zet je personeel op de eerste plek en dan volgt de klant vanzelf. Dit werd ook geïllustreerd door de opmerkelijke uitspraken van de toen net aangetreden Prorail- directeur Marion Gout in 2011. Zij meldde in de Tweede Kamer dat een stipte dienstregeling (ofwel de klant) niet haar prioriteit was, maar het welzijn van het personeel. In de Tweede Kamer heeft dat destijds tot felle discussies geleid.

Conclusie

Uit ons onderzoek blijkt dat de prioriteiten van medewerkers duidelijk zijn: werken in een fijn team op de juiste plek. Voor werkgevers betekent dit dat ze zich moeten afvragen: wie zet ik op de eerste plaats, mijn klant of mijn medewerkers? In de huidige markt, waar de vraag naar kinderopvang groot is, hebben organisaties de ruimte om werknemers op de eerste plaats te zetten. Dit is het perfecte moment voor deze transformatie. Investeer in een goed team, faciliteer saamhorigheid, bied een fijne werkplek en zet zo min mogelijk flexibel personeel in. Meer vaste krachten en minder zzp’ers verlagen de werkdruk en verhogen de teamspirit.

Zorg dat medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen. Gelukkige medewerkers zorgen niet alleen voor gelukkige klanten, maar verhogen ook de kwaliteit van de opvang. Uiteindelijk komt dit ten goede aan waar we het allemaal voor doen: het kind.

 

Peter van Zijl (50) is vader van drie dochters en jarenlang klant van de kinderopvang geweest. Hij werkt bij SDB Groep om samen met IKC’s software te ontwikkelen zodat kinderopvang en basisonderwijs optimaal samen kunnen werken. Peter gaat graag de dialoog aan.

Terug naar blogartikelen