Met zorginhoudelijke modules binnen Jouw Omgeving kan jouw cliënt zélf aan de slag tijdens het behandeltraject en zelfs al tijdens de wachttijd tot de behandeling kan starten. Alle onderstaande modules kun je direct inzetten.
Met onze flexibele editor helpen we je graag om werkvormen en protocollen om te zetten in gebruiksvriendelijke en toegankelijke online modules. Creëer unieke zorginhoudelijke modules die aansluiten op jouw specifieke doelgroep.
Slapen is heel belangrijk! Maar een goede nachtrust is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. In deze module geven we uitleg over slapen: wat is het precies, waarom doen we het en wat gebeurt er als je niet goed slaapt? Ook zoomt de cliënt in op de eigen situatie.
Alcohol, iedereen komt er op een gegeven moment mee in aanraking. Vaak thuis of via vrienden, maar ook via tv, reclame en in de supermarkt. Heeft jouw cliënt al wel eens alcohol gedronken?
In deze module leert de cliënt wat ‘je zelfbeeld’ is, hoe het ontstaat en dat je je zelfbeeld blijft ontwikkelen. Ook leert de cliënt sterke kanten kennen en maakt hij kennis met een aantal tips & tricks om aan een positief zelfbeeld te werken.
Iedereen maakt wel eens iets mee dat heel heftig is. Het is heel normaal dat je niet lekker in je vel zit, maar het is wel belangrijk dat je jezelf een beetje in de gaten houdt, goed voor jezelf zorgt en zo nu en dan iets leuks blijft doen. Deze module wordt klaargezet om jouw cliënt daar een beetje bij te helpen.
Heeft jouw cliënt ook wel eens van die nare, vervelende gedachten? Bijvoorbeeld ‘ik ben niets waard’ of ‘het leven is stom’? Dit soort gedachten zorgen ervoor dat je je rot voelt. Heel logisch ook, maar wel vervelend. Je gedachten, gevoelens en gedrag hangen heel nauw samen. In deze module leggen we je cliënt uit hoe dit precies zit.
Als jongvolwassene gaan romantische relaties en seks vaak een steeds grotere rol innemen in het leven van jouw cliënt. Dit brengt de nodige vragen met zich mee. In deze module gaan we daarom in op de thema’s relaties en seks.
Vrienden zijn belangrijk voor ons. Met vrienden kun je kletsen, leuke dingen doen, sporten en lachen. Daarnaast kun je ook op hen rekenen als je steun nodig hebt. Maar hoe maak je eigenlijk vrienden? En wat als je (bijna) geen vrienden hebt? Of de ‘verkeerde’? Je cliënt leert er in deze module alles over.
Deze module helpt de cliënt om de positieve dingen in het leven op te merken en te waarderen. Ook gaat de cliënt aan de slag met het oppakken van leuke activiteiten. Stap voor stap werk je aan sombere gedachten, zodat je straks weer lekker in je vel zit.
In deze module leert de cliënt meer over een depressie. Wat is depressie? Waar komen sombere gevoelens vandaan? Waarom verdwijnen ze niet? En welke gevolgen heeft een depressie voor het dagelijks leven?
In deze module leert de cliënt meer over de eigen gevoelens en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan.
In deze module leert de cliënt meer over wat PTSS is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met PTSS om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat een narcistische persoonlijkheidsstoornis is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met een narcistische persoonlijkheidsstoornis om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat een depressie is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met een depressie om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat autisme is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met autisme om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat een antisociale persoonlijkheidsstoornis is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met een antisociale persoonlijkheidsstoornis om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat ADHD is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met ADHD om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
In deze module leert de cliënt meer over wat een borderline persoonlijkheidsstoornis is, hoe het ontstaat en wat kan helpen om met een borderline persoonlijkheidsstoornis om te gaan aan de hand van teksten, filmpjes en opdrachten.
De cliënt krijgt uitleg over wat angst is en wat het met hem/haar kan doen. Ook krijgt de cliënt tips, uitleg en opdrachten over hoe hij/zij om kan gaan met angst en gaat de cliënt stap voor stap oefenen met situaties die hij/zij spannend vindt.
Emoties kunnen best heftig of pijnlijk zijn. Het kan soms voelen alsof je emoties de baas over je zijn. Het zou fijn zijn om meer grip op je emoties te krijgen. Het voelen van emoties is heel erg nuttig en belangrijk! Wel is het handig als je weet hoe je met wisselende en heftige emoties om kunt gaan. In deze module leert de cliënt hier meer over.
Nu de cliënt niet lekker zijn vel zit doet hij waarschijnlijk minder. Dat is logisch, maar uiteindelijk voelt hij zich vaak alleen maar vervelender. Door er op uit te gaan en dingen te doen die hij vroeger leuk vond, vergroot hij de kans dat hij iets leuks meemaakt. Dit kan hem helpen om zich beter te voelen, al is het maar voor even!
We gaan er vaak automatisch van uit dat wat we denken ook écht zo is. Maar veel gedachten zijn helemaal niet waar! In deze module leert de cliënt eerst gedachten die niet kloppen te herkennen. Vervolgens leert hij om op een andere manier naar je gedachten te kijken, zodat hij een beter gevoel krijgt.
Iedereen maakt zich wel eens zorgen. Dit is heel normaal. Maar lukt het niet om de zorgen uit je hoofd te zetten? Dan ben je aan het piekeren. In deze module leert de cliënt meer over piekeren. Wat is piekeren eigenlijk precies? Wat zijn de gevolgen en hoe kan je ermee omgaan?
In de eerste periode na het horen van de diagnose, stapelen vragen bij ouders zich vaak in hoog tempo op. Wat is ADHD precies? Wat betekent dit voor mijn kind? Wat betekent dit voor mij en het gezin? Wat kan ik doen voor mijn kind? De module geeft antwoord op deze vragen.
De cliënt gaat in dit programma mee op reis met Piraat Sem, op zoek naar zijn schatkist. Ze leren wat ADHD is en wat dat voor ze betekent.
In de eerste periode na het horen van de diagnose autisme, stapelen de vragen bij ouders zich vaak in hoog tempo op. Wat is autisme precies? Wat betekent dit voor mijn kind? Wat betekent dit voor mij en het gezin? Wat kan ik doen voor mijn kind? De module geeft antwoord op deze vragen.
De cliënt gaat in dit programma mee op reis met Astronaut Chris, op zoek naar de maan. Ze leren wat autisme is en wat dat voor ze betekent.
Weet wat je kan biedt een methode om met de cliënt en zijn naasten het gesprek aan te gaan over de beperking, hen te informeren en te adviseren.
Zelfhulp oudertraining voor ouders van kinderen (4 tot en met 12 jaar) die thuis regelmatig druk en opstandig gedrag laten zien en waarvoor ouders wel wat handvatten kunnen gebruiken.
Hulpmiddel voor mensen met (L)VB en hun begeleider om in gesprek te gaan over bemoeizorg. Het helpt met nadenken over wanneer er sprake is van bemoeizorg en helpt begeleiders om bewust, zorgvuldig en terughoudend om te gaan met bemoeizorg
Programma gericht op behandeling van kinderen en jongeren met angstklachten. Het is een behandeling gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (CGT), waarbij het de jongeren helpt om weer grip op hun gedachten en hun gevoel te krijgen.
Programma gericht op de behandeling van jongeren van 14 tot 23 jaar die zich erg somber voelen of depressief zijn. Met het programma leer je grip te krijgen op je stemming.
Psycho-educatie voor kinderen en jongeren (10 tot 16 jaar) met autisme. Doel is dat de jongere leert dat autisme één van de vele eigenschappen is die hem of haar tot een unieke en speciale persoon maakt.
In het voorlichtingsprogramma ‘Lief, Lijf & Leven’ worden op een heel gestructureerde manier vele facetten van de seksuele ontwikkeling belicht. Lief, Lijf en Leven is speciaal bedoeld voor kwetsbare jongeren.
Psycho-educatie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel waarin verschillende thema’s aan bod komen, zoals beperkte belastbaarheid, snelheid van informatieverwerking, geheugen en uitvoerende functies.
Programma voor ouders van kinderen met gedragsproblemen (ADHD, ASS en ODD) waarin ze leren hoe ze driftbuien, ongehoorzaamheid en ander lastig gedrag bij hun kind kunnen verminderen en hoe ze hun eigen stress verminderen.
Psycho-educatieprogramma voor jongeren met een LVB en hun ouders over het hebben van een licht verstandelijke beperking. Het programma bestaat uit diverse onderdelen als metingen, filmpjes, animaties, spelletjes en opdrachten.
Programma gericht op de behandeling van jonge vrouwen tussen de 14 en 23 jaar met een eetstoornis. Naast een algemeen programma kunnen accenten aangegeven worden voor specifieke stoornissen zoals boulimia, anorexia of een eetbui-stoornis.
DGT-J-Vaardigheidstraining voor jongeren van 12-21 jaar. De cliënt leert om weer grip te krijgen op zichzelf. Je leert over emoties, hoe hier beter mee om te gaan en hoe je op een goede manier voor jezelf opkomt.
Psycho-educatie programma voor kinderen t/m 12 jaar met een tic-stoornis waarin door middel van video’s, interactieve oefeningen en animaties wordt uitgelegd wat tics zijn en hoe deze het leven beïnvloeden.
Blended behandeling voor kinderen met een autisme spectrum stoornis. Met de ToM e-training leren kinderen op een leuke en interactieve manier hun sociale gedrag te verbeteren.
Programma voor kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar in Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (TF- CBT) met als doel het verminderen van posttraumatische stressklachten.
Modules voor rouwverwerking, relatieproblemen, depressie en nog veel meer. In te zetten vanuit de hulpmiddelen bibliotheek van Jouw Omgeving.
Modules en programma’s ontwikkeld door psychologen en ervaringsdeskundigen, in te zetten vanuit de hulpmiddelen bibliotheek van Jouw Omgeving.