Het verbeteren van kwaliteit van zorg begint met inzicht. En dat is precies wat de LROI artsen en andere stakeholders biedt met behulp van SDB Analytics. Een applicatie die meegroeit met de verdere doorontwikkeling van de registratie. Omdat de behoeftes, inzichten en mogelijkheden van kwaliteitsregistraties steeds veranderen.
Landelijke Registratie Orthopedische Interventies. Dat is waar de afkorting LROI voor staat. Jaarlijks registreert de organisatie (opgericht door de Nederlandse Orthopaedische Vereniging) zo’n 75.000 gewrichtsprotheses per jaar. “In 2007 startten wij met de registratie van de heup- en knieprotheses”, vertelt Geke Denissen, directeur van de LROI. Gaandeweg zijn daar de enkel-, schouder-, elleboog-, vinger-, duim- en polsprotheses aan toegevoegd. En twee jaar geleden is de LROI gestart met de registratie van klompvoetbehandelingen.
De registratiegeschiedenis van de LROI laat zien dat de behoefte aan registratie toeneemt. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar een applicatie die met ons kan meegroeien.” De LROI kwam uit bij SDB Analytics van SDB Groep. “Zij waren niet alleen in staat de applicatie te realiseren die we voor ogen hadden. Ook konden zij de applicatie naar een hoger niveau tillen en op termijn uitbouwen.” Zo zijn er de afgelopen jaren PROMs-vragenlijsten aan de applicatie toegevoegd, is er een dashboard gemaakt waarin de gegevens visueel worden weergegeven, en kunnen orthopeden middels een zoekfunctie hun eigen brondata uit het systeem halen.
Iedere nacht hoest de applicatie bovendien kwaliteitsrapporten op waarmee de orthopedisch chirurg de eerste uitkomsten van hun eigen operaties kunnen inzien en spiegelen aan de benchmark. Dat is heel waardevol volgens de LROI-directeur. Omdat het survivaltraject (de periode tussen een primaire plaatsing van een prothese en een revisie) een blackbox is. “Via de data kunnen we meer inzicht krijgen in deze blackbox. Dat maakt het interessant om te zien dat de ene prothese een veel hoger revisiecijfer heeft dan een andere.” Niet alleen voor de orthopeed trouwens. Ook onderzoekers, zorgverzekeraars, de orthopedische industrie en patiënten zijn geïnteresseerd in de gegevens.
Waardevol dus zeker. Maar hoe zit het met de registratielast? De ontwikkeling van een databroker voorkomt heel wat handmatig werk, vertelt Geke Denissen. “Zo’n dertig tot veertig procent van de ziekenhuizen levert vandaag de dag hun data via het elektronisch patiëntendossier aan.” Dat gaat geheel automatisch. De databroker geeft daarbij feedback op de kwaliteit van de aangeleverde data. “Soms klopt er iets niet, ontbreken er gegevens of komen de variabelen niet mee in de export. Het ziekenhuis kan daar direct mee aan de slag. Dat scheelt vele uren aan handmatig werk – ook aan onze kant.”
Geke Denissen is positief over de samenwerking met SDB Groep. “We hebben wekelijks een updategesprek. Soms van vijf minuten en soms wat langer. Daardoor blijf je nauw met elkaar in contact en weet je wat er speelt.” Zo zijn de mogelijkheden van de vragenlijst voor patiënten de afgelopen jaren uitgebreid – “we hebben daarmee zicht op welke patiënten wel en niet de vragenlijst hebben ingevuld” – en wordt het dashboard op dit moment gebouwd in een nieuwe Power-BI omgeving waardoor de resultaten nog beter kunnen worden weergegeven. “We hebben continu behoefte aan nieuwe toevoegingen aan de applicatie. SDB is daarin een fijne partner gebleken. Ze zeggen wat ze kunnen en kunnen wat ze zeggen.”