‘We zijn sterk betrokken bij het ontwikkelen van het ECD. Daarbij werken we goed samen met de SDB Groep. We wilden bijvoorbeeld dat er een melding kwam als onze thuiszorgmedewerkers iemand gingen bezoeken met covid. Dat was binnen een week geregeld.’ Dat zegt Marieke van Klaveren, functioneel beheerder voor de thuiszorg van Zorgpartners Midden Holland. Dit is een zorgorganisatie in de regio Gouda met 15 locaties, 2600 cliënten en 3200 medewerkers.
Zorgpartners Midden Holland maakt al sinds 2012 gebruik van een ECD en was daarmee een voorloper in de vvt-sector. ‘We zijn er altijd snel bij, we houden van innoveren en digitaliseren,’ zegt Marianne Timmerman, collega van Marieke van Klaveren voor de langdurige zorg. ‘We zijn altijd zeer betrokken geweest bij de ontwikkeling van SDB ECD en zijn hier ook kritisch op.’
Marieke: ‘We komen uit de praktijk en we weten hoe een ECD moet werken. We zijn ons er bijvoorbeeld van bewust dat niet alle medewerkers even graag digitaal werken. Ze zien de voordelen wel, maar ze vinden het soms lastig omdat ze de cliënt naar hun idee dan geen aandacht kunnen geven.’ Marieke en Marianne vinden het daarom belangrijk dat het cliëntendossier gebruiksvriendelijk is. ‘Bij SDB ECD is dat zeker het geval. Medewerkers zien alleen de pagina’s voor zich die ze nodig hebben. Het is een noodzaak om ook minder digitaal vaardige zorgprofessionals mee te blijven nemen. Die heb je heel hard nodig, zeker op dit moment.’
Het is dus belangrijk dat het gebruik van het ECD simpel blijft. ‘Dat je in een paar klikken bent waar je moet zijn.’ Dat je als functioneel beheerder daarvoor zelf iets meer handelingen moet verrichten, nemen Marianne en Marieke voor lief. ‘Het belangrijkste doel, dat de organisatie goed functioneert, wordt zo bereikt.’
De functioneel beheerders van Zorgpartners Midden Holland zijn lid van een gebruikersgroep waaraan ook SDB Groep deelneemt. ‘We weten elkaar goed te vinden. We hebben een aantal malen per jaar overleg. Daarbij bespreken we ontwikkelingen in het SDB ECD, werkwijzen in andere organisaties en koppelingen met andere applicaties.’
De gebruikersgroep wordt ook benut om oplossingen te delen. ‘Onder meer met een SharePoint pagina waar we dingen posten en afhalen. Zo hoef je niet altijd contact op te nemen met de andere organisatie. Van die mogelijkheid wordt druk gebruik gemaakt, door ons en door anderen. We waren bijvoorbeeld de eerste met een cliëntportaal. We hebben een aantal zaken door een jurist laten uitzoeken. Dat delen we met andere organisaties.’
Op hun beurt maken Marieke en Marianne onder meer gebruik van formulieren voor verslaglegging die door andere organisaties zijn ontwikkeld. ‘En recent hebben we nog geïnformeerd naar een nieuw aftekensysteem voor medicatie. Hoe is dat ingeregeld bij andere organisaties? Daar help je elkaar mee, dat is een mooie manier van werken. Zo hoef je niet telkens het wiel uit te vinden.’